شایعترین بیماری مادرزادی پا است. نوزادی که با این عارضه متولد میشود در اولین نگاه تشخیص داده میشود. پای بچه به طرف داخل منحرف و کج شده و شکل طبيعي ندارد این بیماری ممکن است همراه با در رفتگی مادرزادی مفصل ران باشد پس در همه این بیماران باید مفاصل ران بدقت معاینه شوند. از مهمترین تغییراتی که در پای بچه مبتلا به کلاب فوت یا پا چنبری ایجاد میشود کوتاه شدن تاندون ها یا زردپی های پشت پا و سمت داخلی مچ پا و کف پا است. در پشت پا و سمت داخل مچ پا غلاف تاندون ها کوتاه و ضخیم میشوند، کپسول مفاصل این نواحی کوتاه میشوند و عضلات پشت ساق و کف پا هم کوتاه و لاغر میشوند. در این بیماری تغییراتی در شکل مفاصل مچ و کف پا هم ایجاد میشود بدین صورت که مفصل تالوناویکولر دچار دررفتگی یا نیمه دررفتگی میشود. در این مفصل استخوان ناویکولر که در جلوی استخوان تالوس قرار دارد به سمت داخل جابجا شده و به قوزک داخلی مچ پا نزدیک تر میشود. درمان هرچه سریعتر بعد از زایمان باید شروع شود. در 15-10 سال اخیر موفقیت های زیادی در درمان غیرجراحی این عارضه بدست آمده است. شدت بیماری هر اندازه باشد معمولاٌ درمان ابتدا با روش های غیر جراحی شروع میشود. پزشک معالج پای بچه را با مانورهای بخصوصی و در وضعیت های خاصی گچ گیری میکند. این روش به نام روکفش طبیش پونستی Ponseti method معروف است
کف پاى صاف اين عارضه که تحت عنوان صاف شدن قوس کف پا نيز خوانده مى‌شود، با عدم وجود قوس رو به بالاى کف پا مشخص مى‌شود. فقدان اين قوس به تنهائى باعث درد و عدم پايدارى پا نمى‌شود، زيرا تعدادى از نژادها به‌طور طبيعى کف پاى صاف دارند. وقتى کف پاى صاف با زاويه‌دار شدن مچ پا به سمت داخل همراه باشد، با پياده‌روى و دويدن درد ايجاد مى‌شود. درمان از پزشک بخواهيد شما را به يک متخصص بيمارى‌هاى پا ارجاع کند. او مى‌تواند با تجويز وسايل اصلاح‌کننده که درون کفش‌ها گذاشته مى‌شوند، مشکل پاى شما را اصلاح کند. تومور عصبى مورتون (Morton's neuroma) تومور عصبى مورتون رشد بافت اطراف عصبى است که انگشت سوم و چهارم پا را عصب‌دهى مى‌کند. وقتى اين تومور عصبى به‌قدر کافى بزرگ شود، مى‌تواند عصب را تحت فشار قرار دهد و اغلب باعث درد شديدى شود. اين درد کاملاً مشخص است. شما معمولاً هنگام قدم زدن با پاى برهنه دردى نداريد ولى با پوشيدن هر کفشى (به‌ويژه اگر تنگ باشد) ممکن است دچار درد ناگهانى و گزگز انگشتان پا شويد. در صورت در آوردن کفش‌ها، با برداشته شدن فشار از روى عصب، درد به ‌سرعت برطرف مى‌شود. درمان يک لائى مخصوص پا که به آن لائى مورتون گويند، اغلب باعث برطرف شدن فشار از روى عصب هنگام پوشيدن کفش مى‌شود. با اين حال اين تومور عصبى ممکن است بعداً به اندازه‌اى بزرگ شود که تنها برداشتن آن از طريق جراحى درد را برطرف کند. در مورد مراجعه به يک متخصص بيمارى‌هاى پا از پزشک خود نظرخواهى کنيد. بيرون‌زدگى قاعدهٔ انگشت شست پا (Bunion) اين بيرون‌زدگى در اثر رشد استخوانى در قاعدهٔ شست پا ايجاد مى‌شود. اين عارضه از ضعف ارثى انگشتان پا که به انحراف شست پا معروف است، منشاء مى‌گيرد. اين مسئله باعث مى‌شود که قاعدهٔ انگشت پا به سمت پاى مقابل منحرف شود و نوک انگشت پا به سمت خارج متمايل گردد. وارد شدن فشار به مفصل توسط کفش، باعث رشد استخوانى و التهاب دردناک کيسهٔ اطراف مفصل (بورسيت) مى‌شود. در صورتى‌که اين عارضه درمان نشود، شست پاى منحرف شده به انگشتان مجاور فشار مى‌آورد و روى آنها مى‌افتد و در نقاط مختلفى که تحت فشار کفش است پينه ايجاد مى‌شود. اين عارضه در ميان زنان شايع‌تر است و با پوشيدن کفش‌هاى پاشنه بلند و تنگ بدتر مى‌شود. درمان مى‌توانيد هنگامى‌که التهاب حاد کيسهٔ اطراف مفصل در حال بهبود يافتن است، به‌ راحتى با ايجاد يک سوراخ در يک جفت کفش مستعمل در محل تحت فشار درد را تسکين دهيد. به‌کار بردن کيف آب يخ به ‌مدت ۳۰ تا ۶۰ دقيقه چند بار در روز به رفع التهاب کمک مى‌کند. يکى از داروهاى ضدالتهاب غيراستروئيدى مثل ايبوپروفن (به مبحث دردها و مسکن‌ها مراجعه کنيد)، را براى تسکين درد و التهاب مصرف کنيد. کفش‌هاى راحت و مناسب بپوشيد، ولى مراقب باشيد به مفاصل انگشتان پاى خود فشار وارد نشود. اگر اين اقدامات مؤثر نبود از پزشک بخواهيد که شما را به يک متخصص بيمارى پا معرفى کند. او ممکن است روش‌هاى متعدد جراحى را براى اصلاح اين عارضه توصيه کند. انگشت پاى چکشى انگشت پاى چکشى يک تغيير شکل دردناک است که اغلب انگشت دوم پا را مبتلا مى‌کند. انگشت پا به‌علت اتصال ناجور سطوح مفصلى و کوتاهى و ضعف انگشتان و عضلات پا ظاهر چنگالى مى‌يابد. بيماران قند به‌علت آسيب عروقى و عصبى به‌ويژه مستعد بروز انگشت پاى چکشى هستند. درمان از پزشک بخواهيد که کفش‌هاى اصلاح‌کننده مخصوص را براى برطرف کردن و توزيع مجدد فشار وارد شده به پا، براى شما تجويز کند. در برخى موارد براى برطرف کردن بدشکلى‌هاى شديد، جراحى ممکن است ضرورى باشد. مسکن‌ها به برطرف شدن درد کمک مى‌کنند. براى آگاهى از مراقبت مناسب از پا به مبحث مراقبت از پاها مراجعه کنيد. بيمارى‌هاى متنوع پا (از مچ به پائين) زگيل‌هاى کف پا در مبحث تبخال ساده مورد بررسى قرار گرفته‌اند. ميخچه و پينه در مبحث ميخچه‌ها و پينه‌ها بررسى شده‌اند. مراقبت مناسب از پا در بيمارى قند و بيمارى‌هاى عروق محيطى در در مبحث مراقبت از پاها مورد بحث قرار گرفته است. التهاب فاشياى کف پا فاشياى کف پا نوارى از بافت همبند رشته در کف پا است که از انگشت‌هاى جلوى پا به قسمت عقب پاشنه گسترش يافته است. اين فاشيا مانند يک زه کمان قوس کف پا را به سمت بالا نگه مى‌دارد. وقتى به اين فاشياى غيرقابل ارتجاع از طريق تمرينات بدنى بيش از حد يا غير معمول فشار وارد شود، ممکن است کشش بيش از اندازه‌اى به اتصالات باريک آن به پاشنه وارد گردد. اين پديده باعث التهاب و درد مى‌شود. التهاب فاشياى کف پا عارضه شايعى در دوندگان، افراد فعال از نظر ورزشي، يا کسانى است که اخيراً ميزان تمرينات بدنى خود را افزايش داده‌اند. اين عارضه با درد پاشنه هنگام پياده‌روى يا دويدن مشخص مى‌شود و ممکن است به سمت يک درد مداوم خفيف يا حاد پيش برود. اين عارضه صبح‌ها هنگام بيدار شدن از خواب يا بعد از استراحت شديدتر است. اين عارضه ممکن است در اثر دويدن روى پنجهٔ پا (تپه‌نوردي) يا دويدن در زمين نرم ماسه‌اى ايجاد شود. کفش‌هاى نامناسب از علل ديگر آن است. درمان ابتدا بايد به پاشنهٔ خود استراحت دهيد و اجازه دهيد که درد راهنماى شما باشد. به کار بردن کيف آب يخ ۳۰ تا ۶۰ دقيقه چند بار در روز، التهاب و درد را کاهش مى‌دهد. يکى از داروهاى ضد التهاب غيراستروئيدى مثل ايبوپروفن (به مبحث دردها و مسکن‌ها مراجعه کنيد)، را مصرف کنيد. لائى‌هاى نمدى يا ابرى پاشنه که داخل کفش گذاشته مى‌شود ممکن است مثل بالشتکى از پاشنهٔ شما هنگام قدم زدن محافظت کنند. شما مى‌توانيد يک برش حلقوى روى لائى پاشنه در محلى که فشار وارد مى‌شود، ايجاد کنيد تا فشار وارد شده به نقطه ملتهب را بيشتر کاهش دهد. شما مى‌توانيد اين لائى‌ها را از اکثر عرضه‌کنند‌ه‌هاى لوازم پزشکى يا فروشگاه‌هاى کالاى ورزشى تهيه کنيد. ورزش نيز به تسکين درد و جلوگيرى از عود کمک مى‌کند. به فاصلهٔ حدود ۳۰ سانتى‌متر از ديوار بايستيد و دست خود را روى ديوار بگذاريد. پاشنه‌هاى پاى خود را روى زمين قرار دهيد و به طرف جلو خم شويد تا قفسهٔ سينه خود با ديوار تماس يابد. شما بايد احساس کشش روى عضلات پشت ساق خود کنيد. اين تمرين زردپى آشيل (زردپى بزرگ پاشنه که پشت مفصل مچ پا است) را مى‌کشد و کشش روى فاشياى کف پا را برطرف مى‌کند. اين حرکت را ۱۰ بار و ۲ تا ۳ مرتبه در روز انجام دهيد. اگر اين اقدامات مفيد نبودند از پزشک بخواهيد که شما را به يک جراح شکسته‌بند معرفى کند. در موارد نادر يک خار استخوانى پاشنه ممکن است ايجاد شود که بايد از طريق جراحى اصلاح شود.

Calcaneus gait

دراین حالت بیمار با عارضه ی دورسی فلکشن بیش از حد راه می رود این عارضه معمولا با اورژن در ساب تالار نیز همراه است

آدرس کلینیک

مراجعین عزیز صبح ها از ساعت 8:30 الی 13 و بعد از ظهرها از ساعت 17 الی 22 می توانند به کلینیک مراجعه نمایند.

آدرس کلینیک :  اهواز- خیابان نادری- خیابان علم الهدی(سعدی جنوبی)- مجتمع پزشکی صدف- طبقه اول

شماره تماس:

تلفکس : 32239600 061